Verdi, Giuseppe Zeneszerz
1813. oktber 10-n Le Roncole-ban szletett, a P sksgon, apja kocsmros volt. A falu orgonistjtl kapta els zeneleckit, majd tz ves korban a busseti gimnziumba kerlt, ahol mr nhny mvet is komponlt a helybeli zenekar szmra. Tizenkilenc ves volt, mikor a milni konzervatriumban elutastottk felvteli krelmt, ezrt magnton tanult Lavign-nl. A harmincas vek elejn egy bravros beugrssal (Haydn Teremts c. oratriumnak veznylsvel) hvta fel magra a figyelmet. Els operjt (Oberto) 1839-ben mutatta be a milni Scala. Ezzel kezddtt els alkoti korszaka, amely 1850-ig tartott, s magba foglalta a Nabucct (1842), a Lombardokat (1843), az Ernanit (1844), valamint Schiller hrom drmjnak operai feldolgozst (Jeanne d'Arc, A haramik, Luisa Miller). A msodik korszakbl val a Rigoletto (1851), a Trubadr (1853) s a Traviata (1853), a harmadik korszak kiemelked alkotsa A vgzet hatalma (1862), a Don Carlos (1867) s az Aida (1871), az utols, ksei korszak kt remekmve az Otello (1887) s a Falstaff (1893). Ez utn mr csak a Quattro pezzi sacri cm nekkari sorozat kerl ki a mester mhelybl, aki 1901. janur 27-n Milnban hunyt el.
Verdi egsz letmvt az szinte rzelem s az ezt kifejez dallam elsdleges fontossga hatja t. brzolsnak kzppontjban mindig az ember (s nem a mili)ll. Ehhez elssorban emberi hangra volt szksge a zeneszerznek, innen a voklis mfaj kizrlagossga letmvben. Mg nll hangversenyszm gyannt megszlaltathat nyitnyt is keveset rt, s ezek sem hasonlthatk a klasszikus nyitnyokhoz: a komponista nyilvnval clja nem a virtuz zenekari darab, hanem a sz szoros rtelmben vett elkszts a sznpadi cselekmnyre. Az opera f motvumait felhasznl nyitnybl nem alkot szablyszer szontattelt, hanem egyveleg jelleg „katalgust” nyjt a drmhoz. |